Professionele service tegen hobby prijzen - Le Patron kit car dealer

De ontstaansgeschiedenis van de Visa


In den beginne...
Aan het einde van de jaren '60 liet het zich aanzien dat de verkopen van de CitroŽn Ami over hun hoogtepunt heen waren. De markt voor een moderne compacte gezinsauto kondigde zich aan. Dit was voor de ontwerpafdeling van CitroŽn het startschot voor de ontwikkeling van een nieuw model.

CitroŽn en Fiat
Onder de codenaam Y2 ontstond een prototype op basis van het onderstel van de juist uitgebrachte Fiat 127. Fiat had op dat moment immers een belang in het noodlijdende CitroŽn. Toen Fiat echter in 1973 zijn belangen in CitroŽn verkocht, was daarmee dit ontwerp tot een vroegtijdig einde veroordeeld. De ontwerpers van CitroŽn pasten daarom het project Y2 drastisch aan. Voor de motorisering werd nu geput uit krachtbronnen in het eigen motorenarsenaal : de tweecilinder uit de Ami voor de goedkopere versies, de GS-viercilinder voor de duurdere. Toch bracht de Y2 het niet tot opvolger van de Ami: CitroŽn beleefde zwaar weer tengevolge van de hoge kosten van de CX.

CitroŽn in PSA
In 1974 nam aartsrivaal Peugeot het roer bij CitroŽn over. Peugeot stelde vervolgens andere eisen aan de nieuwe kleine CitroŽn: uit oogpunt van efficiency moest de compacte Peugeot 104 de basis gaan vormen. Project Y2 ging in de koelkast. Niet voorgoed overigens: CitroŽn greep later op het prototype terug bij de ontwikkeling van het rampmodel van Oltcit : de beruchte Axel.

Voiture Diminuťe
Het nieuwe ontwerp kreeg als codenaam VD (van Voiture Diminuťe). Voor het carrosserie- en interieurontwerp van de VD was een ontwerpteam, bestaande uit Jean Giret, Michel Harmand en Trevor Fiore verantwoordelijk. Harmand tekende voor het idee van het opvallende dashboard met bedieningssatellieten, dat eerder al was toegepast in een prototype van de CX. Eind 1976 was het ontwerpwerk afgerond, en het team toonde de nieuweling trots aan de directie. Die keurde het goed, met uitzondering van het front, dat erg lelijk werd bevonden. De ontwerpers stemden toe en pasten grille, bumper en koplampen aan zodat de "varkensneus" ontstond. Het allerlelijkste frontje ooit op een Citroen toegepast.

1979
Hoewel de geboorte van de Visa daarmee een feit was, duurde het in Nederland nog tot februari 1979 voor de eerste exemplaren werden afgeleverd. De Visa was aanvankelijk leverbaar in drie uitvoeringen: als 'kale' Spťcial, met een luchtgekoelde tweecilinder motor van 652 cm3, de luxueuzere Club met dezelfde motor en de Super met een viercilinder van 1124 cm3. Wat vooral opviel aan de Visa was het lelijke kunststof front. Grille en bumper vormden ťťn geheel. Bij de Super vormde een kunststof strip over driekwart van de wagenlengte een optische verbinding tussen voor- en achterbumper. Eveneens helemaal CitroŽn was het half uitgesneden achterscherm, dat een gedeelte van het achterwiel aan het oog onttrok. Op zijn zachts gezegd was niet iedereen gecharmeerd van het eigenzinnige uiterlijk. Niettemin werd de jongste CitroŽn door de pers behoorlijk goed ontvangen want de rijeigenschappen waren prima.

Hulde voor Heuliez
De Visa werd in zijn oorspronkelijke vorm tot en met het modeljaar 1980 doorgebouwd. Voor het modeljaar 1981 werd de Super vervangen door de iets zuiniger Super E. Tegelijk kwam een snellere versie op de markt, luisterend naar de naam Super X.

De verkopen van de Visa bleven echter achter bij de verwachtingen. CitroŽn ontving signalen dat het uiterlijk van de auto hieraan debet zou zijn (eindelijk iemand die op let). Daarom werd in het voorjaar van 1981 het oorspronkelijke model vervangen door de door carrosseriebouwer Heuliez gerestylede Visa II.

VISA II
De Visa II onderscheidde zich vooral van zijn voorganger door het strakkere front. De bumpers liepen nu verder om de hoeken door en de verlichtingsunits waren vergroot. Om de ruiten groter te laten lijken was bij de duurdere modellen een zwarte omlijsting rond het glas aangebracht. Er was CitroŽn veel aan gelegen het imago van de Visa op te vijzelen. Onderdeel van het publiciteitsoffensief om dat te bewerkstelligen was het inzetten van de Visa in de rallysport. Veel ervaring in deze tak van sport had de fabriek niet. Niettemin wist de voor dit doel ontwikkelde Visa Trophťe verscheidene successen te boeken. Belangrijke factor bij dat succes was de Nederlandse rallyrijder Paul Maaskant, die vriend en vijand verbaasde met zijn talent de capaciteiten van de Trophťe optimaal te benutten.

1984
CitroŽn wijzigde voor het modeljaar 1984 de typeaanduiding van de 1.1 viercilinder Visamodellen. De nieuwe aanduidingen luidden 11 E (voorheen L) en 11 RE (voorheen Super E). Groter nieuws volgde in maart 1984: CitroŽn bracht toen een Dieselversie van de Visa uit. De nieuwe 1.7 Diesel was bijzonder pittig en zuinig. Dit werd dan ook een populaire variant. In juli 1984 werd de modellijn verder uitgebreid met de komst van de 14 TRS. De TRS was uitgerust met dezelfde motor als de GT, maar met een enkele carburateur. Met de resterende 59 pk's haalde de TRS een top van 156 km/h. Tegelijk met de komst van de TRS wijzigde CitroŽn het interieur van de Visa. Het markante dashboard met de satellieten werd ingeruild voor een traditioneler ontwerp.

C15
Voor het modeljaar 1985 bracht CitroŽn een bestelwagen op basis van de Visa op de markt: de C15. Uitgerust met een viercilinder 1.1 benzinemotor (vanaf 1987 in sommige landen ook als ook 0.95) of de 1.8 diesel werd het bestellertje snel een groot succes. CitroŽn vervaardigde de C15 in een aantal verschillende uitvoeringen, en op basis van het chassis vervaardigden carrosseriebouwers een enorm aantal aanvullende varianten voor allerlei doeleinden. In 1989 veranderde het front van de C15. De clignoteurs verhuisden naar de voorbumper, en de grille werd aangepast. De auto leek hierdoor wat minder op de Visa, maar de verwantschap bleef duidelijk zichtbaar. In 2001 kreeg de dieseluitvoering de zwaardere 1.9 dieselmotor uit de Berlingo.

AX
In 1986 introduceerde CitroŽn de AX, die was bedoeld als opvolger van de Visa. Vanaf dat moment werd het aantal leverbare uitvoeringen van de Visa sterk gereduceerd, en in de loop van 1988 werd de productie geheel gestaakt. Er waren toen ruim 1.250.000 exemplaren van de auto gebouwd. Tegenwoordig is de Visa in Nederland een zeldzaam model geworden. Elk jaar wordt het aantal rijdende vertegenwoordigers van het type kleiner. Waren het er enkele jaren geleden nog enkele duizenden, tegenwoordig zijn er nog maar enkele honderden exemplaren over. Van een aantal uitvoeringen, zoals de Super X, moet zelfs worden betwijfeld of er in ons land nog wel eentje in rijdende staat bestaat. Hoogste tijd om de laatst overgeblevenen te koesteren en voor de ondergang te behoeden!

VISA & EEND IMPORT
Eend-Import heeft een aantal Visa's ingekocht en bouwt momenteel een onderdelen voorraad op door demontage van sloopwagens die echt niet meer te redden zijn maar als onderdelen leveranciers goed bruikbaar.

Subframes, veerpoten, motoren (kilometerstand bekend) met 2 en 4 cilinder benzine en de genoemde 1800 diesel, versnellingbakken 4 of 5 gang, deuren, spatborden, grilletjes, koplampen, motorkappen, achterkleppen, achterdeuren/zijdeuren C15, velgen, complete wagens.

Visa modellen met dieselmotoren zijn redelijk populair omdat ze lekker rijden, zuinig en betaalbaar zijn en behoorlijk comfortabel. Maar de 1.7 dieselmotor lekt nog wel eens en de bak met vier gangen zorgt voor behoorlijk wat lawaai binnen in de wagen. Daarom bouwen we die motor en bak uit, plaatsen een modernere 1.8 of 1.9 diesel met vijfbak uit een 205/C15 in het vooronder : lekkage over, hij rijdt soepeler en lekker stil. Inmiddels hebben we een behoorlijke rervaring opgebouwd met allerhande werkzaamheden aan Visa modellen. Veerpoten vervangen we regelmatig, stuurhuizen, subframes, interieurs etc etc. Heeft jou Visa een probleem, leg het ons voor en we lossen het op.

652 CC VOOR 2CV
Onze voorraad 652 cc twee cilinder Visa motoren kan ook prima ingezet worden in 2CV Kitcars zoals Le Patron. Met een LP electronische ontsteking voor de Visa boxer motor hoeft de bedrading noch de versnellingbak aangepast te worden. Voor een gewone 2CV is dat ook de snelste en meest betrouwbare manier om hem meer pit te geven.

Bel voor meer info ... 0527 250077