Professionele service tegen hobby prijzen - Le Patron kit car dealer

De geschiedenis van de 2CV in een notedop

Pierre Boulanger, de bdenker van het 2CV conceptRond 1935 begint de wereld aan een nieuw avontuur in de vorm van massa mobiliteit. In zowel Duitsland, Frankrijk, Engeland en ItaliŽ ontstaan ideeen over kleine en goedkope auto's voor de massa. In Frankrijk komt CitroŽn met de 2CV (codenaam TPV) door een boodschappenbriefje van de toen net nieuwe CitroŽn baas Pierre Boulanger. Het zou zijn eerste succes produkt worden. De wagen moest voldoen aan de volgende eisen:

- plaats voor twee boeren en een ton van 50 liter wijn.
- een mand eieren over een vers geploegde akker
vervoeren zonder een ei te breken.
- verbruik moet rond 1:33 liggen.
- eenvoudige bediening zodat de boerin er ook in kan rijden.
- een derde van de prijs van de Traction Avant.
- je moet er met een hoed op in kunnen zitten.
- uiterlijk is onbelangrijk.

3 prototypen, 40 jaar na de oorlog gevonden in een schuur Vertraagd door de oorlog, waarin bijna alle 250 voorserie modellen werden vernietigd om ze uit handen van de Duitsers te houden. Slechts 4 prototypen hebben de oorlog overleefd. Drie ervan stonden in een dichtgemetselde ruimte in een schuur op een CitroŽn testterrein en werden lang na de oorlog pas ontdekt. Het idee rijpte echter en in sterk verbeterde vorm vond de introductie van de 2CV plaats in 1948 op de Salon d'Automobiles te Parijs.

De introductie was een schok voor de automobiele persDe pers was sterk verdeeld: de meerderheid sprak van een pijnlijke vergissing van CitroŽn en een minderheid van een autootje met potentie. Iedereen vond hem lelijk en iemand schijnt gezegd te hebben dat "de Zwaan", toendertijd in het beeldmerk van CitroŽn, een lelijk eendje uitgebroed had. Een bijnaam was geboren.

De verkoop startte eind 1949 traag wegens gebrek aan alles (geld en grondstoffen) maar trok langzaam aan. De eerste kopers werden streng geselecteerd: boeren (doelgroep), plattelands artsen, kleine middenstand en kunstenaars (gratis publiciteit) kregen voorrang.

Het werkezeltje van Citroen of wel de AK besteleendDe eerste verbetering betrof een sterkere motor die van 425 naar 435 cc groeide en het eerste afgeleide zustermodel werd de besteleend AK. Technisch gelijk aan e vertrouwde 2CV maar al snel ook met sterkere vering leverbaar. Maar daar zou het niet bij blijven want de 2CV, Deux Chevaux of Lelijke Eend werd in het hart van menig berijder gesloten en met wilde graag meer keuze.

De tweemotorige vierwielaangedreven 2CV SaharaHet aantal verbeteringen is uiteindelijk niet meer te tellen maar betreffen voornamelijk de motor, de versnellingbak, de remmen en het interieur. Er kwam zelfs een tweemotorige vierwielaangedreven variant: de Sahara. Aan de buitenkant veranderde eigenlijk alleen de motorkap wegens logistieke problemen. De oude kap kon je niet hoger stapelen dan 8 stuks terwijl de nieuwe op een stapel van 15 gelegd kon worden.

 De zustermodellen lopen uiteen van besteleend (diverse varianten) via Ami (diverse varianten), Dyane en Acadyane, Mehari en klein schaliger afgeleidden als Bijou en Radar en reiken tot het tiental. Allen hebben het rollend chassis gemeen en varieren in koetswerk van de 2CV. De verzamelnaam van 2CV en de daarvan afgeleidde modellen is "A-Type".

Dyane Mehari Charleston
De 2CV werd in meer dan 13 landen en drie continenten (Zuid Amerika, AziŽ en Europa) gebouwd. De laatste 2CV liep in 1990 in Portugal van de band en er zijn er wereldwijd 2,5 miljoen verkocht.

De driewielige maar ook als vierwieler leverbare Le PatronHet stevige chassis van de 2CV modellen is uitermate geschikt om kitcars op te bouwen. De zelfbouw auto is stevig in Nederland aangeslagen. Je kunt maar liefst 6 modellen tegenkomen op de meetings van de 2CV Kitcarclub. Wij leveren de in Nederland gefabriceerde Le Patron, zie ook de button Le Patron in het menu.